top of page

בדס"מ - זה הילדות שלי! פרק 2


שליטה מנטאלית


בתור ילדה אהבתי מאוד את הסדרה של באטמן (הסדרה משנת 92, לא החדשים והמזעזעים שיש היום). היה בזה משהו אפל, רשע ומסתורי וזה כבש אותי.

אחד הדמויות הבולטות ביותר בסדרה הם ללא ספק הג'וקר והארלי קווין (שיצאו גם לאחרונה בסרט "Suicide Squad").

לפני שאתחיל בניתוח חשוב לעשות הקדמה לסיפור של הארלי קווין. הארלי היא למעשה דוקטור הארלין קווינזל, רופאה המתמחה בפסיכיאטריה שהגיעה לעבוד בבית החולים לחולי נפש ארקהם. מבין מגוון המטופלים היא פוגשת את הג'וקר, מתאהבת בו והופכת למאהבתו ולשותפתו לפשע.



The Joker & Harley Queen - The Begin

הפרולוג הזה בסיפורה של ד"ר הארלין הוא חשוב מאחר שזה הזרע הטמון שצומח בהמשך לדמותה.

הארלין מתארת בפני המעסיקה שלה כמה היא סקרנית לגבי המטופלים המאושפזים בארקהם: הם מרגשים ומאתגרים אותה. "אי אפשר להתכחש לעובדה שיש משהו שובה לב בפושעי על (super criminals)" היא מגיבה בחיוך.

אף על פי שהמעסיקה מזהירה אותה לגבי הסיכון שבעבודה שכזו, הארלי נשבת בדמותו של הג'וקר לאט לאט. במשך הזמן הג'וקר מפתה את הארלין על ידי זה שהוא מספר לה על אודות חייו האישיים ומגלה את סודותיו , ואף שותל לה את הרעיון לדמותה בהמשך "הארלי קווין".

הג'וקר מנגן להארלין על המצפון שלה עם הילדות הקשה שלו, אימו המזניחה וההתעללות של אביו ובכך מצליח למעשה ליצור אמפתיה שלה כלפיו. האמפתיה הזו זה הגרעין שלשמה תתפתח התאהבותה העיוורת של הארלין כלפי הג'וקר.

למעשה הג'וקר משתמש במניפולציה רגשית על מנת לשלוט בהארלי מבחינה מנטאלית ולגרום לה להתחבר אליו מעבר ליחסי מטפל – מטופל ובכך הוא מצליח לכבוש אותה. הג'וקר גם מצליח לגרום לה להבין שמי שגרם לו להיכנס לארקהם כאנאלוגיה לאבו המתעלל הוא באטמן. כך באטמן הופך לאיש הרע בעיני הארלין שפוגע ב"מלאך" שלה ואת הג'וקר כקורבן של המערכת.

השליטה המנטאלית של הג'וקר על הארלין מכה שורשים ובעצם היא זו שמטופלת אצלו בסשן ולא ההפך. הארלי איבדה את מקומה המוביל והפכה להיות מובלת על ידי אדם מניפולטיבי ושקרן שמנגן לה על מיתרי הלב ובכך הופך אותה לבובה נשלטת שלו, הולכת שבויה אחריו, דבר שיקבל ביטוי קיצוני בהמשך.

יום אחד כשהג'וקר ברח מבית החולים ובאטמן תופס אותו, הארלין רואה את הג'וקר פצוע וחסר אונים שכלוא שוב בבית הכלא לחולי נפש ומחליטה לעשות מעשה קיצוני - היא הופכת סוף סוף לדמות שחיכתה לפרוץ ממנה בזכות השליטה המנטאלית במערכת היחסים האינטימית שלה ושל הג'וקר: פושעת על בשם הארלי קווין. היא שודדת "לאור יום" את חנות התחפושות, עוטה את תחפושת ההארלי קווין, פורצת לבית המשוגעים, מחלצת את אהוב ליבה וביחד הם בורחים לעבר השקיעה.

שליטתו המטאלית של הג'וקר על הארלין היתה כל כך עוצמתית עד שהיא למעשה ברגע אחד וויתרה על הכל: על חייה האישיים, על היותה רופאה, קריירה רבת שנים רק בכדי להיות עם אהובה השולט ולהפוך לנשלטת ולשפחה הנאמנה שלו, לעבור מהצד של החוק לצד המפר חוק.

מצב שכזה גורם לנו להבין עד כמה אדם יכול ללכת רחוק ולהתמסר לאדם אחר מבלי להתחשב בצרכיו או בחייו האישיים שלו ואף לוותר עליהם למענו.

בהמשך הפרק הג'וקר עסוק כל הזמן ב"איך לחסל את באטמן" ופחות מתעסק בהארלי, כי תכלס, לא אכפת לו ממנה. כמה שהיא לא תנסה לרצות אותו הוא תמיד יזלזל בה, יכה אותה, יצעק ויגדף אותה, ישפיל אותה, ירמוס אותה, והיא עדיין תאהב אותו ותהיה נאמנה לו. אהבתה העיוורת וההערצה הבלתי נדלת אליו מובילה אותה לסיטואציה שהיא רוצה שהם יתמסדו והבעיה זה באטמן ולכן היא מתכננת להיפטר ממנו כדי ששניהם יוכלו להיות יחד סוף סוף.



The Joker & Harley Queen

בקטע זה הארלי קווין מתוודה לפני מותו של באטמן שהיא רוצה להתמסד עם הג'וקר, אהוב ליבה. באטמן צוחק ומגלה לה עד כמה היא טיפשה. למעשה באטמן מנסה לדבר להיגיון שלה, לרציונל. מטרתו לגרום לה להבין שהיא מנוצלת על ידיו ולהוציא אותה מהשליטה המנטאלית שבה היא שבויה בכדי שתבין שאין לה סיכוי להיות יחד עם הג'וקר לעולם, אלא שהוא משתמש בה לצרכיו האישיים בלבד.

הארלי מתקשה לקבל את דבריו של באטמן עד שהוא מוכיח לה אחרת: ה"סודות" של הג'וקר הם לא סודות. הן שיטות מניפולציה רחבות מאוד בהן הוא משתמש כדי להשיג את מבוקשו ובכך לשלוט באופן מנטלי על קורבניותיו המביעים אמפתיה כלפיו.

אף על פי שבאטמן מוכיח לה את שקריו של הג'וקר כלפיה, הארלי עדיין דובקת בהשפעתו של הג'וקר: באטמן הבעיה, וצריך להיפטר ממנו. התפנית שקרתה בעלילה היא שבאטמן מצליח לעצור אותה מלבצע את המזימה כאשר הוא טוען שהגוקר לעולם לא יאמין לה בכך שבאטמן נהרג על ידה. היא נענת לעניין ומזמינה את הג'וקר.

בעודה בטוחה שהג'וקר יהיה מרוצה ממנה היא מגלה בדיוק את ההפך: הג'וקר זועם עליה, שופך עליה את חמתו, מכה אותה באכזריות, משפיל אותה, מבזה אותה, ומתעלל בה קשה מאוד. הארלי התמימה לא מבינה, שכן היא חשבה שהיא עושה דבר טוב למען הפודינג שלה.

הג'וקר מרגיש מושפל מהסטיואציה עד כדי כך שהוא כבר מעדיף לשחרר את באטמן ולטפל בהארלי ביד קשה. בעודה נופלת לאשפתות מגובה רב, היא מאשימה את עצמה (!) בכך שהיא זו שהרסה את הבדיחה ואיכזבה את הג'וקר.

למרבה האירוניה הארלי קווין נכנסת כאחת המטופלים לבית המשוגעים של ארקהם, בניגוד להתחלה שבה מצאנו את הארלין קווין כרופאה המתמחה בטיפול פסיכיאטרי בארקהם. כאן אף על פי שהיא מתחילה להבין מול מי היא עומדת, מי הוא הג'וקר האמיתי, עדיין הארלי נמצאת שבויה בקסמיו ובשליטתו המנטאלית של המלאך שלה.

ללא ספק דמותה של הארלי קווין היא אחת הדוגמאות המצוינות לשליטה מנטאלית: כיצד אדם יכול לאבד את כל מה שהרוויח בחייו ברגע אחד לכדי איבוד שליטה בחייו שלו והבחירה האבסולוטית לחיות למען אדם אחר שהופך להיות כל עולמו. ההתמסרות, הכניעה והסגידה לאדם אחד שהוא כריזמטי, מניפולטיבי, נצלן ומשפיל מספיק כדי גרום לו לעשות כל מה שהוא ירצה שיעשה. אך ורק למענו.

ניתוח מעמיק זה גורם לנו להבין (מיועד לשולטים/שולטות) שעלינו להיזהר מאוד כאשר אנחנו משפיעים על אנשים. עלינו להשפיע עליהם לטובה, לגרום להם לצמוח עקב שליטה מנטאלית בעבור הנשלט, ולא לנצל לרעה את המעמד והכוח שאותו נשלט/ת העניקו לנו ובחרו להתמסר אליו.

מקווה שנהנתם. ותהיו טובים :)

bottom of page